Regulamin
Regulamin Rady Rodziców
przy
Szkole Podstawowej im. Bohaterów Powstania Warszawskiego
w Brzeźnicy Bychawskiej
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
NINIEJSZY REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI RADY RODZICÓW ZOSTAJE
USTALONY NA PODSTAWIE ART. 83 UST. 4 USTAWY PRAWO
OŚWIATOWE Z DNIA 14 GRUDNIA 2016 R. / DZ. U. Z 2017 POZ.59 Z DNIA
11.01.2017 R./
Rozdział II
Zakres i przedmiot działania
§ 2
1. Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich
rodziców uczniów szkoły.
2. Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną,
Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami (z wyjątkiem organizacji
politycznych) działającymi w szkole.
3. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.
4. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach,
w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań
dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
§ 3
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu
rodziców w każdym roku szkolnym.
2. Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku
szkolnym ustala dyrektor szkoły.3. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe
składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
4. W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować
tylko jeden rodzic.
5. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
6. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym
roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału lub wybrany rodzic
jako prowadzący wybory.
7. Zadania prowadzącego wybory podczas wyborów do rady oddziałowej:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) policzenie głosów, podanie wyników głosowania i przekazanie ich
przewodniczącemu.
8. Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie
rodzice, którzy przybyli na zebranie.
9. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
10. Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie
kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów
nie może być mniejsza niż trzech.
11. W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
12. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych
kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
13. Kandydat, który uzyskał największą ilość głosów zostaje
przewodniczącym rady oddziałowej.
14. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów,
przeprowadza się kolejną turę głosowania.
15. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona
wiceprzewodniczącego.
§ 4
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców
przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku
szkolnym.
2. Do Rady Rodziców wybiera się jednego przedstawiciela rodziców
z danego oddziału.3. Przedstawiciela rady oddziałowej do Rady Rodziców wybierają wybrani
członkowie rady oddziałowej spośród siebie.
4. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który
przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady
Rodziców.
Rozdział IV
Zadania rad oddziałowych
§ 5
1. Rada oddziałowa reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału
w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
2. Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą
uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach
istotnych dla uczniów.
3. Rada oddziałowa działa na podstawie przyjętego planu pracy.
4. Rada oddziałowa współdziała ze wszystkimi rodzicami i włącza ich do
realizacji swego planu pracy.
5. Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców
i Szkolną Radą Rodziców w celu wykonania zadań o charakterze
ogólnoszkolnym.
6. Rada oddziałowa organizuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek
wychowawcy uczniów, zebrania rodziców.
7. Zebrania rodziców organizuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż
dwa razy w roku szkolnym.
8. Rada oddziałowa podczas ostatniego zebrania rodziców w danym roku
szkolnym składa sprawozdanie ze swojej działalności.
§ 6
1. Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.
2. Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:
a) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową
wobec innych podmiotów,
b) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,
c) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej,
d) zwołuje i prowadzi zebrania rady oddziałowej w formie stacjonarnej
lub zdalnej.Rozdział V
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§ 7
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 8
1. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z
Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub
placówki, o którym mowa w art. 26 prawo oświatowe.
2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku
szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie
programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym
mowa w art. 26 ustawy prawo oświatowe, program ten ustala dyrektor
szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia
programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa oddzielny
regulamin, o którym mowa w art. 83 ust. 4 ustawy prawo oświatowe.
4. Fundusze, o których mowa w ust. 4, mogą być przechowywane na
odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji
tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym
rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie
udzielone przez Radę Rodziców.
§ 9
1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich
sprawach szkoły. Z wnioskami i opiniami może występować do:
a) dyrektora szkoły,
b) samorządu uczniowskiego,
c) organu prowadzącego szkołę,
d) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.§ 10
1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed
sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od
dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku
zawodowego nauczyciela.
3. Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.
Rozdział VI
Wybór prezydium Rady Rodziców
§ 11
1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do
20 września danego roku szkolnego.
2. Zebranie Rady Rodziców otwiera Dyrektor Szkoły lub członek zebrania
zgłoszony przez większość obecnych i przewodniczy mu do czasu
wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
3. W trakcie zebrania wybiera się przewodniczącego rady, zastępcę, członka
prezydium / sekretarza rady i skarbnika.
4. Wybory członków prezydium przeprowadza się w głosowaniu jawnym,
poprzez podniesienie ręki.
5. Zgłoszenia kandydatów do prezydium Rady Rodziców mogą dokonać
jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.
6. Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
7. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów
zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby
głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna
tura wyborów.
9. Zadania prowadzącego zebranie podczas wyborów przewodniczącego
Rady Rodziców:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
10. Przewodniczącym zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę
głosów.11. Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią
zebrania.
12. Zadania przewodniczącego podczas wyborów pozostałych członków
prezydium:
a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
13. Funkcję skarbnika Rady Rodziców można powierzyć osobie spoza
Szkolnej Rady Rodziców.
Rozdział VII
Zasady działania Rady Rodziców
§ 12
1. W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym
Dyrektor Szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.
2. W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek
Rady Rodziców.
3. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która
dotyczy ich zakresu spraw.
4. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą
udziału w głosowaniach.
5. Rada Rodziców może powołać komisje stałe lub doraźne.
6. Kadencja Rady Rodziców trwa od września do września przyszłego roku
szkolnego.
§ 13
1. Zadania przewodniczącego oraz zastępcy Rady Rodziców:
1. Reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz szkoły.
2. Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością
finansowo-gospodarczą.
3. Przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega
w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz
zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania –
z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu
i proponowanym porządku zebrania.4. Prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.
5. Opracowanie w porozumieniu z prezydium projektu planu
działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok
szkolny.
6. przekazywanie Dyrektorowi Szkoły oraz innym organom szkoły,
organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór
pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez
Radę Rodziców.
7. Podpisywanie protokołów oraz uchwał z zebrań Rady Rodziców.
8. Monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę
Rodziców.
9. Informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych
uchwał.
2. Zadania sekretarza Rady Rodziców:
1. Prowadzenie dokumentacji sprawozdawczej Rady Rodziców.
2. Sporządzanie protokołów z zebrań oraz podejmowanych uchwał.
3. W przypadku nieobecności sekretarza w trakcie zebrania,
protokolantem zostaje osoba wyznaczona przez prezydium.
3. Zadania skarbnika Rady Rodziców:
1. Prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców.
2. Wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia
gospodarki finansowej i rachunkowości.
4. Pozostałe zadania Prezydium Rady Rodziców:
1. Bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między
zebraniami.
2. Odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na
półrocze.
3. Koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców.
4. Zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem
finansowym na dany rok szkolny.
5. Zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców.
6. Decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady
Rodziców.
7. składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym
zebraniu rodziców.§ 14
1. Członek Rady Rodziców ma prawo do:
a) czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
b) składania wniosków i projektów uchwał,
c) udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych
przez Radę Rodziców.
2. Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
a) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej
komisjach, do których został powołany,
b) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców,
które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a
także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
3. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być
zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.
4. Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do
zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
§ 15
1. Zebrania Rady Rodziców mogą odbywać się w formie stacjonarnej lub
zdalnej.
2. Sposób komunikacji podczas zebrań zdalnych ustalany jest na pierwszym
zebraniu stacjonarnym.
3. Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.
4. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez
przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
5. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania,
członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku
zebrania.
6. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć
przewodniczący.
7. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod
głosowanie Rady Rodziców.
Rozdział VIII
Tryb podejmowania uchwał§ 16
1. Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.
2. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.
3. Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:
A) w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady
Rodziców
B) w drugim terminie zatwierdza prezydium w pełnym składzie
§ 17
1. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.
2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.
a) W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez
podniesienie ręki.
b) W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje
głos przewodniczącego.
3. Sposób głosowania podczas zebrań zdalnych ustala się na pierwszym
zebraniu stacjonarnym.
4. Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z
obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
Rozdział IX
Dokumentowanie zebrań
§ 18
Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.
§ 19
1. Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu
podpisem na liście obecności.
2. Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.
3. Protokolantem zebrania jest wybrany członek Rady Rodziców.
4. W przypadku zebrań zdalnych lista obecności może zostać podpisana w
czasie późniejszym
5. Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:a) numer i datę zebrania,
b) numery podjętych uchwał,
c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
d) wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli
takie w zebraniu uczestniczyły),
e) zatwierdzony porządek zebrania,
f) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
g) przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
h) treść zgłoszonych wniosków,
i) podjęte uchwały i wnioski,
j) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
§ 20
1. Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku
szkolnego.
2. Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały
cyframi rzymskimi.
3. Treść uchwał Rady Rodziców stanowi załącznik do protokołu.
4. Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni
pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu
prowadzącego.
5. Protokoły przepisywane są komputerowo i przechowywane w odrębnej
teczce.
§ 21
Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym
zebraniu.
1. Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu
z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym
poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
2. Adnotację o wprowadzeniu poprawek w protokole wpisuje protokolant
wraz z datą przyjęcia poprawek.
3. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.
§ 22
Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią
dokumentację pracy Rady Rodziców.Rozdział X
Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców
§ 23
1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:
a) poprawę bazy materialnej szkoły,
b) wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
c) wycieczki szkolne,
d) imprezy szkolne,
e) nagrody,
f) zapomogi,
g) obsługę finansową Rady Rodziców,
h) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,
i) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze
szkołą.
2. Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie
określa Prezydium z uwzględnieniem zapisu ust. 4.
3. Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone
i zaakceptowane względem merytorycznym i formalnym.
4. Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych
z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
a) dyrektor szkoły,
b) wychowawcy klas,
c) pedagog szkolny,
d) rady oddziałowe,
e) Samorząd Uczniowski.
§ 24
1. Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez
Radę Rodziców planie finansowym wydatków.
2. Odstępstwa od zatwierdzonego planu wydatków mogą być dokonane na
podstawie uchwały Rady Rodziców.§ 25
Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady
Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 26
Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej.
§ 27
Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu …………………….
i wchodzi w życie 7 dni od daty uchwalenia.
……………………………………………………………
(podpis przewodniczącego Rady Rodziców)