Skip to main content
Zdjęcie Szkoły w Brzeźnicy Bychawskiej

Regulamin

 

Regulamin Rady Rodziców

przy

Szkole Podstawowej im. Bohaterów Powstania Warszawskiego

w Brzeźnicy Bychawskiej

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

NINIEJSZY REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI RADY RODZICÓW ZOSTAJE

USTALONY NA PODSTAWIE ART. 83 UST. 4 USTAWY PRAWO

OŚWIATOWE Z DNIA 14 GRUDNIA 2016 R. / DZ. U. Z 2017 POZ.59 Z DNIA

11.01.2017 R./

Rozdział II

Zakres i przedmiot działania

§ 2

1. Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich

rodziców uczniów szkoły.

2. Rada Rodziców współpracuje z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną,

Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami (z wyjątkiem organizacji

politycznych) działającymi w szkole.

3. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.

4. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach,

w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań

dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Rozdział III

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów

§ 3

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu

rodziców w każdym roku szkolnym.

2. Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku

szkolnym ustala dyrektor szkoły.3. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe

składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.

4. W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować

tylko jeden rodzic.

5. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu jawnym.

6. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym

roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału lub wybrany rodzic

jako prowadzący wybory.

7. Zadania prowadzącego wybory podczas wyborów do rady oddziałowej:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) policzenie głosów, podanie wyników głosowania i przekazanie ich

przewodniczącemu.

8. Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie

rodzice, którzy przybyli na zebranie.

9. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

10. Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie

kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów

nie może być mniejsza niż trzech.

11. W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.

12. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych

kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

13. Kandydat, który uzyskał największą ilość głosów zostaje

przewodniczącym rady oddziałowej.

14. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów,

przeprowadza się kolejną turę głosowania.

15. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona

wiceprzewodniczącego.

§ 4

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:

1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców

przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku

szkolnym.

2. Do Rady Rodziców wybiera się jednego przedstawiciela rodziców

z danego oddziału.3. Przedstawiciela rady oddziałowej do Rady Rodziców wybierają wybrani

członkowie rady oddziałowej spośród siebie.

4. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który

przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady

Rodziców.

Rozdział IV

Zadania rad oddziałowych

§ 5

1. Rada oddziałowa reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału

w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.

2. Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą

uczniów, z wnioskami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach

istotnych dla uczniów.

3. Rada oddziałowa działa na podstawie przyjętego planu pracy.

4. Rada oddziałowa współdziała ze wszystkimi rodzicami i włącza ich do

realizacji swego planu pracy.

5. Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców

i Szkolną Radą Rodziców w celu wykonania zadań o charakterze

ogólnoszkolnym.

6. Rada oddziałowa organizuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek

wychowawcy uczniów, zebrania rodziców.

7. Zebrania rodziców organizuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż

dwa razy w roku szkolnym.

8. Rada oddziałowa podczas ostatniego zebrania rodziców w danym roku

szkolnym składa sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 6

1. Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.

2. Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:

a) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową

wobec innych podmiotów,

b) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,

c) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej,

d) zwołuje i prowadzi zebrania rady oddziałowej w formie stacjonarnej

lub zdalnej.Rozdział V

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§ 7

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 8

1. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalanie w porozumieniu z

Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub

placówki, o którym mowa w art. 26 prawo oświatowe.

2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku

szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie

programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym

mowa w art. 26 ustawy prawo oświatowe, program ten ustala dyrektor

szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia

programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może

gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa oddzielny

regulamin, o którym mowa w art. 83 ust. 4 ustawy prawo oświatowe.

4. Fundusze, o których mowa w ust. 4, mogą być przechowywane na

odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji

tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym

rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie

udzielone przez Radę Rodziców.

§ 9

1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich

sprawach szkoły. Z wnioskami i opiniami może występować do:

a) dyrektora szkoły,

b) samorządu uczniowskiego,

c) organu prowadzącego szkołę,

d) organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.§ 10

1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed

sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.

2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od

dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku

zawodowego nauczyciela.

3. Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.

Rozdział VI

Wybór prezydium Rady Rodziców

§ 11

1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do

20 września danego roku szkolnego.

2. Zebranie Rady Rodziców otwiera Dyrektor Szkoły lub członek zebrania

zgłoszony przez większość obecnych i przewodniczy mu do czasu

wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.

3. W trakcie zebrania wybiera się przewodniczącego rady, zastępcę, członka

prezydium / sekretarza rady i skarbnika.

4. Wybory członków prezydium przeprowadza się w głosowaniu jawnym,

poprzez podniesienie ręki.

5. Zgłoszenia kandydatów do prezydium Rady Rodziców mogą dokonać

jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.

6. Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.

7. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów

zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.

8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby

głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna

tura wyborów.

9. Zadania prowadzącego zebranie podczas wyborów przewodniczącego

Rady Rodziców:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.

10. Przewodniczącym zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę

głosów.11. Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią

zebrania.

12. Zadania przewodniczącego podczas wyborów pozostałych członków

prezydium:

a) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.

13. Funkcję skarbnika Rady Rodziców można powierzyć osobie spoza

Szkolnej Rady Rodziców.

Rozdział VII

Zasady działania Rady Rodziców

§ 12

1. W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym

Dyrektor Szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.

2. W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym

osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek

Rady Rodziców.

3. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która

dotyczy ich zakresu spraw.

4. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady Rodziców, nie biorą

udziału w głosowaniach.

5. Rada Rodziców może powołać komisje stałe lub doraźne.

6. Kadencja Rady Rodziców trwa od września do września przyszłego roku

szkolnego.

§ 13

1. Zadania przewodniczącego oraz zastępcy Rady Rodziców:

1. Reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz szkoły.

2. Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością

finansowo-gospodarczą.

3. Przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega

w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz

zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania –

z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu

i proponowanym porządku zebrania.4. Prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.

5. Opracowanie w porozumieniu z prezydium projektu planu

działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok

szkolny.

6. przekazywanie Dyrektorowi Szkoły oraz innym organom szkoły,

organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór

pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez

Radę Rodziców.

7. Podpisywanie protokołów oraz uchwał z zebrań Rady Rodziców.

8. Monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę

Rodziców.

9. Informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych

uchwał.

2. Zadania sekretarza Rady Rodziców:

1. Prowadzenie dokumentacji sprawozdawczej Rady Rodziców.

2. Sporządzanie protokołów z zebrań oraz podejmowanych uchwał.

3. W przypadku nieobecności sekretarza w trakcie zebrania,

protokolantem zostaje osoba wyznaczona przez prezydium.

3. Zadania skarbnika Rady Rodziców:

1. Prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców.

2. Wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia

gospodarki finansowej i rachunkowości.

4. Pozostałe zadania Prezydium Rady Rodziców:

1. Bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między

zebraniami.

2. Odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na

półrocze.

3. Koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców.

4. Zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem

finansowym na dany rok szkolny.

5. Zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców.

6. Decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady

Rodziców.

7. składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym

zebraniu rodziców.§ 14

1. Członek Rady Rodziców ma prawo do:

a) czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,

b) składania wniosków i projektów uchwał,

c) udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych

przez Radę Rodziców.

2. Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:

a) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej

komisjach, do których został powołany,

b) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców,

które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a

także nauczycieli i innych pracowników szkoły,

c) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.

3. W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być

zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.

4. Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do

zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.

§ 15

1. Zebrania Rady Rodziców mogą odbywać się w formie stacjonarnej lub

zdalnej.

2. Sposób komunikacji podczas zebrań zdalnych ustalany jest na pierwszym

zebraniu stacjonarnym.

3. Porządek zebrania zatwierdza Rada Rodziców.

4. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez

przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).

5. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania,

członkowie Rady Rodziców mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku

zebrania.

6. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć

przewodniczący.

7. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod

głosowanie Rady Rodziców.

Rozdział VIII

Tryb podejmowania uchwał§ 16

1. Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.

2. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.

3. Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:

A) w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady

Rodziców

B) w drugim terminie zatwierdza prezydium w pełnym składzie

§ 17

1. Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.

a) W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez

podniesienie ręki.

b) W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje

głos przewodniczącego.

3. Sposób głosowania podczas zebrań zdalnych ustala się na pierwszym

zebraniu stacjonarnym.

4. Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z

obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.

Rozdział IX

Dokumentowanie zebrań

§ 18

Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.

§ 19

1. Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu

podpisem na liście obecności.

2. Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.

3. Protokolantem zebrania jest wybrany członek Rady Rodziców.

4. W przypadku zebrań zdalnych lista obecności może zostać podpisana w

czasie późniejszym

5. Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:a) numer i datę zebrania,

b) numery podjętych uchwał,

c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,

d) wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli

takie w zebraniu uczestniczyły),

e) zatwierdzony porządek zebrania,

f) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,

g) przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),

h) treść zgłoszonych wniosków,

i) podjęte uchwały i wnioski,

j) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

§ 20

1. Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku

szkolnego.

2. Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały

cyframi rzymskimi.

3. Treść uchwał Rady Rodziców stanowi załącznik do protokołu.

4. Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni

pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu

prowadzącego.

5. Protokoły przepisywane są komputerowo i przechowywane w odrębnej

teczce.

§ 21

Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym

zebraniu.

1. Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu

z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym

poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.

2. Adnotację o wprowadzeniu poprawek w protokole wpisuje protokolant

wraz z datą przyjęcia poprawek.

3. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.

§ 22

Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią

dokumentację pracy Rady Rodziców.Rozdział X

Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców

§ 23

1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:

a) poprawę bazy materialnej szkoły,

b) wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,

c) wycieczki szkolne,

d) imprezy szkolne,

e) nagrody,

f) zapomogi,

g) obsługę finansową Rady Rodziców,

h) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,

i) pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze

szkołą.

2. Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie

określa Prezydium z uwzględnieniem zapisu ust. 4.

3. Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone

i zaakceptowane względem merytorycznym i formalnym.

4. Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych

z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

a) dyrektor szkoły,

b) wychowawcy klas,

c) pedagog szkolny,

d) rady oddziałowe,

e) Samorząd Uczniowski.

§ 24

1. Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na zatwierdzonym przez

Radę Rodziców planie finansowym wydatków.

2. Odstępstwa od zatwierdzonego planu wydatków mogą być dokonane na

podstawie uchwały Rady Rodziców.§ 25

Na ostatnim zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady

Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

§ 26

Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej.

§ 27

Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu …………………….

i wchodzi w życie 7 dni od daty uchwalenia.

……………………………………………………………

(podpis przewodniczącego Rady Rodziców)

 

Skip to content