Program profilaktyczno – wychowawczy
Załącznik nr 1
do uchwały nr 8/2019/2020
Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej
- Bohaterów Powstania Warszawskiego w Brzeźnicy Bychawskiej
w sprawie przyjęcia programu profilaktyczno-wychowawczego
na rok szkolny 2019-2020
PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Powstania Warszawskiego
Rok szkolny 2019/2020
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020.
- Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Powstania Warszawskiego w Brzeźnicy Bychawskiej
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Powstania Warszawskiego w Brzeźnicy Bychawskiej opiera się na systemie wartości przyjętych przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej. Wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
MISJA SZKOŁY
„Nasi uczniowie są najważniejsi”
Naszym nadrzędnym celem jest szkoła nowoczesna i przyjazna, sprzyjająca wszechstronnemu i harmonijnemu rozwojowi każdego ucznia, dzięki któremu osiągnie on sukces na miarę swoich potrzeb, oczekiwań i możliwości oraz będzie przygotowany do podejmowania świadomych wyborów.
Jesteśmy po to, aby we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym wychować i edukować młodego człowieka XXI wieku. Człowieka kreatywnego, mądrego, aktywnego, sprawnego, odważnego, potrafiącego odnaleźć się w otaczającym go świecie – świadomego patriotę i Europejczyka.
Działamy tak, aby
Nasi uczniowie:
- Umieli współżyć w rodzinie, środowisku lokalnym, ojczyźnie, w zjednoczonej Europie
- Byli dobrze przygotowani do podjęcia nauki na wyższym etapie edukacyjnym
- Odnosili sukcesy
- Byli świadomi swojej wartości i wierzyli we własne siły
- Mieli odwagę podejmować wyzwania
- Byli wrażliwi na problemy innych oraz otaczającego ich świata
- Byli gotowi do samodzielnego myślenia i podejmowania działań poprzez pracę w różnych organizacjach młodzieżowych i strukturach samorządowych
- Potrafili korzystać z różnych źródeł informacji, a zwłaszcza, posługiwać się technologią informacyjną
- Z chęcią i aktywnie dążyli do zdobywania wiedzy
- Rozwijali swoje zainteresowania, talenty i umiejętności
- Realizowali wszystkie kompetencje kluczowe na każdym z trzech poziomów – wiedzy, umiejętności i postaw
- Byli wyposażeni w umiejętności wykraczające poza ramowy plan nauczania
- Byli otoczeni fachową opieką
- Czuli się bezpiecznie w społeczności szkolnej
- Dobrze wykorzystywali wszystkie szanse
- Współdziałali z innymi
- Byli świadomi zarówno swoich praw, jak i obowiązków
- Pielęgnowali tradycje
- Zawsze otrzymywali od nas potrzebną pomoc
- Wspominali nas dobrze po zakończeniu nauki w Naszej Szkole
Ich rodzice i opiekunowie:
- Darzyli nas zaufaniem
- Aktywnie uczestniczyli w kształtowaniu systemu wartości u swoich dzieci
- Byli dla nas partnerami w podejmowaniu działań wychowawczych
- Aktywnie uczestniczyli w życiu szkoły
- Otrzymywali pełną informację o osiągnięciach swoich dzieci
- Otrzymywali fachową pomoc psychologiczno – pedagogiczną
- Byli spokojni o bezpieczeństwo swoich dzieci podczas ich pobytu w szkole
- Byli pewni, że nasi uczniowie są dla nas najważniejsi
- Byli zadowoleni z naszej pracy
- Byli zadowoleni z osiągnięć swoich dzieci
Pracownicy szkoły:
- Mieli satysfakcję z wykonywanej pracy
- Mieli możliwość doskonalenia i rozwoju zawodowego
- Realizowali swe życiowe posłannictwo
- Byli zżytym, zintegrowanym gronem
- Osiągali sukcesy zawodowe
Szkoła:
- cieszyła się zaufaniem w środowisku lokalnym
- cieszyła się dobrą opinią
- była nowocześnie administrowana
- była otwarta na proces integracyjny Europy, świata
- była miejscem, w którym pomaga się odnieść sukces każdemu wychowankowi
- była miejscem bezpiecznym i przyjaznym dzieciom
- posiadała nowoczesną i bogatą bazę dydaktyczną
- była lokalnym centrum kultury
WIZJA SZKOŁY
„Uczymy się w przyjaznej, nowoczesnej i bezpiecznej szkole, aby osiągnąć w życiu sukces”
Jeżeli misja zakończy się sukcesem, szkoła wyposaży każdego ucznia w:
- wiedzę dostosowaną do jego rozwoju i niezbędną do kontynuacji nauki w szkole ponadgimnazjalnej
- umiejętność porozumiewania się w języku obcym
- umiejętność korzystania z technologii informacyjnej
- umiejętność stosowania wiedzy w praktyce
- umiejętność prezentowania postaw proekologicznych, dbania o zdrowie oraz bezpieczeństwo własne i innych
Jeżeli misja zakończy się sukcesem, to szkoła wychowa:
- kulturalnego, pracowitego, tolerancyjnego, samodzielnego, wrażliwego, przedsiębiorczego i świadomego człowieka, odpowiedzialnego za siebie i innych.
- SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego kształtowania własnego życia i podejmowania właściwych wyborów życiowych. |
JEST · Pracowity · Samodzielny · Rzetelny · Systematyczny · Koleżeński · Tolerancyjny · Pewny siebie · Wrażliwy · Odważny · Przedsiębiorczy · Świadomy · Kreatywny |
DOSTRZEGA · Niebezpieczeństwo płynące z nieprzemyślanych wyborów · Potrzeby innych · Szanse i zagrożenia
|
MA ŚWIADOMOŚĆ · Odpowiedzialności za siebie i innych · Poszanowania wspólnego dobra, tolerancji · Bycia częścią większej grupy · Swoich możliwości
|
POTRAFI · Komunikować się z innymi · Poprawnie wyrażać swoje emocje · Uczyć się postrzegać otaczający go świat · Wykorzystywać wiedzę w praktyce · Rozpoznawać wartości · Odróżniać dobro od zła · Współtworzyć życie społeczne grupy, do której należy · Rozwiązywać problemy · Pielęgnować tradycje · Zachować własną indywidualność
|
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
1.Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2.Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
- uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
3.Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4.Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
5.Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
6.Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
8.Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu
CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu i kontynuacji działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- duchowej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
- społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym. Wyrobienie u uczniów nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrożenie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Wykształcenie pozytywnych postaw, respektowanie norm społecznych. Eliminacja agresywnego zachowania. rozwijanie tolerancji wobec innych
- intelektualnej – ukierunkowanej na wszechstronny rozwój ucznia. Motywowanie uczniów do nauki. Pomoc uczniom z trudnościami w nauce. Rozwinięcie zainteresowań uczniów zdolnych. Przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, szanowanie dorobku narodowego, kultur. Upowszechnienie czytelnictwa, przygotowanie do samokształcenia; poszukiwania informacji, wykorzystania wiedzy w praktyce, czytania ze zrozumieniem.
- fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych. Wyposażenie uczniów w wiedzę na temat zdrowego stylu życia. Wykształcenie postaw prozdrowotnych. Wypracowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia oraz aktywnych form spędzania wolnego czasu. Zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
- emocjonalnej – ukierunkowanej na harmonijny rozwój ucznia. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Nauczenie uczniów odpowiedzialnego korzystania z zasobów Internetu, w tym z mediów społecznościowych. Wspieranie ucznia (z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji)w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie. Cele na ten rok szkolny: Utrzymać na obecnym, wysokim, poziomie liczbę uczniów czujących się w szkole bezpiecznie.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie, drużynie),
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
Cele szczegółowe:
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i odpowiednich warunków do nauki z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb :
– zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią ;
- rozmowy z wychowawcami na godzinach wychowawczych;
- uczestnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych o tematyce ruchu drogowego;
- organizowanie spotkań z odpowiednimi służbami np. straż pożarna, policja , ratownicy medyczni;
-nadzór nad bezpieczeństwem uczniów poprzez dyżury w trakcie przerw międzylekcyjnych oraz monitoring szkolny;
- przeprowadzanie próbnych alarmów oraz instruowanie uczniów odnośnie zachowania w trakcie sytuacji zagrożenia;
- zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia i człowieka ;
- organizowanie pozalekcyjnych zajęć dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości zainteresowań.
- Tworzenie relacji i współpracy dyrektor – grono pedagogiczne a rodzice :
- organizacja imprez klasowych o charakterze rozrywkowym, kulturalnym, charytatywnym;
- nagradzanie uczniów za wysoką frekwencję i wyniki w nauce;
- zapraszanie rodziców do udziału w uroczystościach szkolnych , lekcjach otwartych, imprezach klasowych i szkolnych;
- funkcjonowanie dziennika elektronicznego oraz strony internetowej;
- współpraca z Radą Rodziców, współdecydowanie w kluczowych kwestiach dotyczących funkcjonowania szkoły;
- organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami, wykłady, pogadanki na ważne tematy wychowawcze;
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych, ekologicznych i zapobieganie uzależnieniom :
- propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych ;
– dbanie o higieniczny tryb życia;
- udział w akcji ,, Sprzątanie Świata ’’;
- organizowanie zbiórek odpadów niebezpiecznych dla środowiska ( np. zużyte baterie );
- wyrabianie nawyków segregowania odpadów;
- edukacja antyuzależnieniowa ;
- uczenie świadomego i umiejętnego korzystania z Internetu;
- ukazywanie uczniom jakie zagrożenie niesie cyberprzemoc.
- Propagowanie postaw patriotycznych w szkole i państwie :
– obchody Dnia Patrona Szkoły;
– pochód z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja ;
– konkurs pieśni patriotycznych;
– sprzątanie miejscowego cmentarza;
– nauka Hymnu Narodowego.
ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6) analizy przypadków.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Powstania Warszawskiego w Brzeźnicy Bychawskiej